، موضوعی است که صنایع زیادی به آن نیاز دارند. در این صنایع از مخازن برای ذخیره‌سازی آب، اسید، مواد شیمیایی، مواد غذایی و … استفاده می‌‌شود.
جنس مخازن می‌تواند از فایبرگلاس، پلی اتیلن یا فلزی (استیل) باشد. مخزن فایبرگلاس بعلت مقاومت بالا در برابر خورندگی ناشی از عوارض شیمیایی، ظرفیت ذخیره‌سازی برای حجم‌های بسیار بالا، وزن کم و قیمت مناسب، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. ساخت مخزن از جنس فایبرگلاس می‌تواند در انواع: کروی، استوانه‌ای و مکعبی صورت بگیرد.

طراحی و ساخت انواع مخزن فایبرگلاس با اصطلاح علمی GRP

فایبرگلاس به عنوان یک ماده با قدرت بالا، وزن کم، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر آب و هوا و بسیاری از ویژگی های مطلوب آن، در اکثر صنایع کاربرد دارد؛ بویژه به علت مقاومت آن در برابر خوردگی ناشی از عوارض شیمیایی در کاربرد زیادی دارد.

مخازن فایبرگلاس (Grp) می تواند در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها برای ذخیره سازی انواع مواد ساخته شود.

تولید مخازن GRP فایبرگلاس
فایبرگلاس

ساخت مخزن برای صنایع مختلف دارای ظرفیت‌های متنوعی است و از  ظرفیت ذخیره سازی ۱۰۰۰ لیتر تا ۱،۰۰۰،۰۰۰ لیتر را پوشش می‌دهد. مخازن فایبرگلاس در مقایسه با سایر انواع مخزن دارای مزایا و ویژگی های فراوانی هستند. مخزن فایبرگلاس می توانند ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالا را داشته باشند. آنها می توانند برای ذخیره آب شرب، مخازن اسید، مخازن مواد نفتی، فاضلاب، مواد جامد گرانول مانند کود و غلات، سموم و آفت کش‌ها و انواع مختلفی از مواد دیگر استفاده شوند.

پلاستیک تقویت شده فایبرگلاس مقاوم به فشرده سازی بوده و دارای استحکام کششی بالایی است و می توان انتظار داشت که به طور قابل اعتماد انواع مختلفی از محصولات را برای مدت زمان طولانی نگهداری کند.

ساخت مخزن فایبرگلاس (GRP)
ساخت مخزن فایبرگلاس (GRP)

مخازن فایبرگلاس (GRP) در صنایع مختلف از قبیل: نفت، خودرو، فاضلاب، کشاورزی ، مواد غذایی و … استفاده می شود.

انواع دیگری از مخزن فایبرگلاس در اشکال مکعبی با نام تخصصی و فنی به وسیله صنعت فایبرگلاس تولید می شود که نمونه‌ای از تصاویر مربوط به آن را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید.

مخزن فایبرگلاس Grp modular tanks
مخزن فایبرگلاس Grp modular tanks

چرا باید از مخزن فایبرگلاس استفاده کرد؟

برخی از مهمترین ویژگی های مخازن فایبرگلاس عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاومت کششی و انعطاف‌پذیری بالا
  • سهولت در فرموله شدن و طراحی، جهت استفاده برای مصارف، محصولات و دمای مختلف
  • سهولت تعمیر و پیکربندی مجدد
  • بادوام، مقرون به صرفه و اقتصادی
  • عمر طولانی
  • نسبت به وزن ۱۲ برابر قویتر از فولاد
  • قدرت بالا برای تحمل وزن‌های زیاد
  • سهولت حمل و نقل و بارگیری
  • طراحی سازه‌ای
  • هزینه کمتر برای حجم‌های بزرگ تا متوسط
  • مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش
  • مقاوم در برابر قرار گرفتن در عوارض محیطی
  • امکان تغییراتی در ترکیبات مخزن برای استفاده در بالای زمین یا زیر زمین
تولید و ساخت مخازن فایبرگلاس (GRP)
تولید و ساخت مخازن فایبرگلاس (GRP)
مخزن فایبرگلاس زیتون
مخزن فایبرگلاس زیتون

آرتاکامپوزیت تولید کننده مخزن فایبرگلاس

همانطور که گفتیم مخازن فایبرگلاس از لحاظ نوع ساخت دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از :

  • مخازن استوانه‌ای ایستاده
  • مخازن استوانه‌ای خوابیده
  • مخازن کروی
  • مخازن مکعبی

انتخاب اینکه چه نوع مخزن فایبرگلاس برای صنایع مختلف مفید می‌باشد بحثی تخصصی است که نیاز به بررسی فنی و مشاوره تخصصی دارد.

بعنوان مثال می تواند گفت در اکثر کشورها از جمله ایران برای ذخیره سازی مواد غذایی مانند زیتون و خیارشور از مخازن کروی شکل استفاده می شود. در ساخت مخزن کروی برای ذخیره سازی مواد غذایی، نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این مخازن می توانند هم بصورت رو سطحی و هم زیر سطحی (دفنی) تولید شوند. در جاهایی که محدودیت فضا وجود دارد عمدتا از مخازن دفنی استفاده می شود. یا اینکه برای ساخت مخازن اکسیداسیون از نوع استوانه‌ای خوابیده استفاده می‌شود. همچنین برای ذخیری سازی آب برای حجم های بسیار بالا از مخازن مکعبی استفاده می شود.

همه فایبرگلاس ها برابر نیستند

خرابی‌ها و مشکلات زمانی رخ می‌دهد که ساخت مخازن فایبرگلاس متناسب با شرایط و نیازهای پروژه انجام نگیرد ، یا در فرآیند ساخت از رویه‌های کیفی استاندارد پیروی نشده باشد.

اغلب متقاضیان ساخت مخزن فایبرگلاس در صنایع مختلف ، بعلت اینکه با جزئیات و ظرافت‌های صنعت فایبرگلاس آشنایی کافی ندارند، لذا گاهی دیده می‌شود که مشخصات و جزئیات پروژه خود را به درستی مشخص نمی‌کنند و بعد از اتمام پروژه مخازن تولید شده کاربری مورد نیاز آنها را رفع نمی‌کند که عمده این مشکلات به دلیل درجه‌های مختلف رزین و شیشه و ترکیبات آنها برای پروژه‌های مختلف رخ می‌دهد.

لذا شرکت کارآفرینان فجر سبلان با برند «آرتا کامپوزیت» یکی از مطرح‌ترین شرکت های سازنده مخزن فایبرگلاس در کشور می‌باشد که در این مدت پروژه های بزرگی را برای صنایع مختلف انجام داده است.

کلاسها و خصوصیات رزین پلی استر برای استفاده در ساخت مخزن

  • رزین ارتوفتالیک (Orthophthalic Resin): برای اهداف عمومی: ارتوفتالیک معمولاً به عنوان رزین با هدف عمومی شناخته می شود، خواص اساسی برای قوام را فراهم می کند، اما مقاومت آن در برابر خوردگی و پایداری در برابر هوا متوسط است. بیشتر تولیدکنندگان مخازن فایبرگلاس مخزن استاندارد خود را با استفاده از سیستم های رزین ارتوفتالیک می سازند.
  • رزین ایزوفتالیک (Isophthalic Resin): مقاومت شیمیایی پیشرفته، مقاومت و دوام در برابر کشش، خوردگی و فرسودگی: رزین ایزوفتالیک هنگامی که به درجه بالاتری از مقاومت در برابر خوردگی نیاز است استفاده می شود. رزین‌های ایزفتالیک مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر کشش، دوام و مقاومت در برابر فرسودگی را افزایش داده‌اند. با توجه به این خصوصیات، شرکت‌های بزرگ و پیشرفته دنیا عموماً از سیستم رزین ایزوفتالیک در طراحی و ساخت مخزن فایبرگلاس استاندارد خود استفاده می‌کنند تا مخزنی بادوام، باکیفیت و با ماندگاری بالا را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
  • سیستم های رزین وینیل استر (Vinyl Ester Resin Systems) : بالاترین کیفیت و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و گرما، که در مصارف صنعتی خاص مورد استفاده قرار می گیرند: رزین وینیل استر بالاترین کیفیت مقاومت شیمیایی را فراهم می کند. رزین‌های وینیل استر تقریباً تمامی انتقالات بخار و رطوبت را از بین می‌برند، که عامل بسیار خوبی برای مهار مایعات خورنده است. رزین وینیل استر همچنین مقاومت در برابر حرارت بسیار خوبی را در کنار مقاومت در برابر خوردگی ایجاد می کند. رزین های وینیل استر از نظر هیدرولیتی پایدار هستند که باعث افزایش عملکرد در مقاومت شیمیایی ، مقاومت در برابر کشش ، خوردگی و خاصیت چسبندگی می‌شوند. «آرتا کامپوزیت»  با استفاده از رزین وینیل استر Vinyl Ester  تمامی جوش ها ، اتصالات و فلنج های مخازن فایبرگلاس را تقویت و ارتقا می‌دهد.

همانطور که ملاحظه می شود انتخاب یک مخزن متناسب با صنعت مورد نظر، موضوعی تخصصی است بنابراین بهتر است برای تولید و ساخت آنها، شرکت های معتبر را برای این کار انتخاب کرد.

مخازن زیتون

انواع دیگری از مخازن است که در فرآوری و ذخیره سازی مواد غذایی از جمله زیتون که به شکل کروی از جنس فایبرگلاس (GRP)به وسیله آرتا کامپوزیت تولید می شود و نمونه‌های از تصاویر مربوط به آن را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید.

مخزن زیتون
مخزن زیتون

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تولید مخازن فایبرگلاس حسب نیازتان با مشاوران و کارشناسان آرتاکامپوزیت در ارتباط باشید

11 دیدگاه

  1. ویدئو گفت:

    سایتتون حرف نداره

  2. ساخت مخزن ، موضوعی است که صنایع زیادی به آن نیاز دارند. در این صنایع از مخازن برای ذخیره‌سازی آب، اسید، مواد شیمیایی، مواد غذایی و … استفاده می‌‌شود.

  3. ساخت مخزن برای صنایع مختلف دارای ظرفیت‌های متنوعی است و از ظرفیت ذخیره سازی ۱۰۰۰ لیتر تا ۱،۰۰۰،۰۰۰ لیتر را پوشش می‌دهد. شما تا چه ظرفیتی مخزن تولید می کنید؟

    • site admin گفت:

      با توجه به نیاز مشتریمون در هر مخازن فایبرگلاس را در هر حجمی تولید می کنیم. برای دریافت مشاوره لطفا بصورت تلفنی تماس بگیرید.

  4. هزینه ساخت مخزن فایبرگلاس کروی با حجم ۸۰۰۰ لیتر برای ذخیره‌سازی زیتون چقدر است؟

  5. برای ساخت مخزن اسید جنس فایبرگلاس بهتر است یا استیل؟ لطفا راهنمایی کنید. باتشکر

  6. ali گفت:

    با سلام و ادب ایا مخزن یا لوله تحت فشار بالا میتوان تولید کرد با فایبر و رزین؟ و نسبت به تولید فلزی هزینه را می تواند کمتر کند؟

    • site admin گفت:

      سلام. بله لوله های مقاوم و تحت فشار بالا با فایبرگلاس ساخته می شود.
      برای اطلاع از نحوه ساخت و هزینه آن با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *