جی اف آر سی GFRC چیست؟

جی اف آر سی GFRC

جی اف آر سی GFRC

نمای ساختمان از موضوعات مهمی است که تمامی دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز از قبیل سرمایه گذاران ، مهندسین سازنده ، مشاوران و معماران و نما کاران حرفه ای درگیر آن هستند و به دغدغه اصلی مسئولان و سیاستگذاران شهری نیز بدل گشته است. یکی از مناسبترین مصالح برای ها بتن مسلح شده با الیاف شیشه و یا همان بتن یا میباشد.همانطور که از اسمش مشخص است بتنی است که توسط الیاف شیشه تقویت و مسلح شده و بواسطه اشتراک سیلیس در سیمان بکار رفته و الیاف ، یک کریستالیزاسیون بین بتن و الیاف به وجود می آید که باعث افزایش مقاومت کششی بتن خواهد شد و در نتیجه آن از به وجود آمدن ترک های سطحی و عمقی در بتن تا حد مناسبی جلوگیری به عمل می آورد. علاوه بر افزایش مقاومت کششی، استفاده از الیاف شیشه در بتن باعث افزایش مقاومت سایشی، مقاومت در برابر آتش و مقاومت های مکانیکی می شود.

نمای GFRC
نمای GFRC

تاریخچه بتن GFRC / GRC:

شکل گیری جی اف آر سی در سال ۱۹۴۰ میلادی توسط روسها بوده که از الیاف بازالت بعنوان الیاف جهت مسلح کردن بتن استفاده می کردند ولی بعد از جنگ جهانی دوم بواسطه حجم سنگین ساخت و ساز در کشورهای اروپایی و نبود الیاف بازالت بواسطه شرایط محیطی این کشور ها از الیاف شیشه بعنوان الیاف جایگزین استفاده شد و کاربرد بسیاری در صنعتی سازی ساختمان پیدا کرد و از سال ۱۹۷۰ میلادی در معماری های خاص و جنبه های دکوراتیو نیز مصرف شد بخصوص در کشورهای مسلمان در حال پیشرفت از قبیل مالزی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه به دلیل امکان استفاده در معماری اسلامی جایگاه خاصی را پیدا کرده است. در ایران نیز در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در چندین پروژه از GRC و یا GFRC استفاده شد ولی به علت عدم تمایل کارفرمایان و بعلاوه دشواری های تولید آن، این محصول مورد استقبال قرار نگرفت. در طی سالیان اخیر با افزایش اطلاعات سرمایه گذاران، مهندسین سازنده، مشاوران و معماران و نما کاران و همچنین رفع معایب تولید، این محصول در بازار داخلی جای خود را پیدا کرده است و بعنوان یکی از مصالح مناسب جهت استفاده در نما ساختمانها شناخته می شود.

مزایای انتخاب جی اف آر سی یا جی آر سی

مقاومت
سبکی
تنوع در انتخاب اشکال و رنگ مختلف نما
عدم محدودیت طراح در انتخاب شکل
امکان اجرا در تمام سطوح(افقی، قائم، زیر سقف)
کیفیت بالای سطوح تمام شده(به دلیل تولید پیش ساخته)
دوام در برابر عوامل جوی
امکان استفاده از طرح های تزیینی
ظرافت
حداکثر ایمنی نصب در نمای ساختمان های بلند مرتبه
سهولت و سرعت در نصب
نمای دوطرفه (به غیر از تاثیر منظر بصری شهری، بر روی ساکنین نیز موثر است)
ترکیب مورد استفاده جهت ساخت پنل های نمای بتن :

اصل تشکیل دهنده بتن یا بتن جی اف آر سی از ترکیب آب، سیمان( سیاه و یا سفید) و سنگ دانه که بطور کلی از سنگ دانه های سیلیس دارای دانه بندی مشخص و همچنین الیاف شیشه می باشد. جهت ارتقای ویژگی های بتن می تواند از مواد افزودنی و پیگمنتها نیز استفاده کرد.

قالب GFRC

قالب GFRC از ضرورت های این صنعت است . و بدون قالب امکان ایجاد طرح های مورد نظر امکان پذیر نمی باشد .

آرتا کامپوزیت افتخار دارد اعلام کند که یکی از سازندگان قالب فایبرگلاس و سیلیکونی ، نیاز قالب را برای همکاران این صنعت هموار کرده است.
 

منبع مطالب : سایت هنزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *