آموزش تولید فایبرگلاس به روش وکیومی

آموزش تولید فایبرگلاس به روش وکیومی

در این آموزش، شما به
روش   را مشاهده خواهید کرد.

شیوه تولید در این روش، تزریق رزین به داخل یک قالب بسته می باشد.

تجهیزات مورد نیاز، مزایا و معایب:

تجهیزات مورد نیاز این روش عبارتند از : قالب بسته  معمولا ً از جنس کامپوزیت  ، دستگاه تزریق رزین ، دستگاه خلأ ، بالابر و لوازم مناسب برش و یا شکل دهی الیاف .

از مزایای روش  می توان به ساخت قطعات با ابعاد بزرگ، نیاز به سرمایه گذاری اولیه کم قالب و تجهیزات، قابلیت تولید قطعه با کیفیت سطحی بالا و مشخصات مکانیکی مناسب و از معایب آن به عدم قابلیت تولید قطعات پیچیده، قیمت تمام شده متوسط جهت محصول ، عملیات پیچیده تر بازیافت نسبت به گرمانرم ها اشاره کرد .

فیلم تولید فایبرگلاس به
روش  RTM

توضیحات کلی درباره روش RTM :

معمولاً در این فرآیند پلیمرهایی از خانواده اپوکسی، وینیل استر، متیل متاکریلات، پلی استر یا فنلیک; و تقویت کننده الیاف شیشه استفاده میشوند; سایر تقویت کننده ها از جمله الیاف کربن، آرامید یا الیاف سنتزی به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر برای کاربرد در شرایط دشوارتر به کار گرفته می شوند.
نوع زمینه پلیمری و تقویت کننده; عامل تعیین کننده جنس قالب و کارایی آن از نظر مکانیکی و سطحی است.
علاوه بر پلیمر و تقویت کننده، میتوان برای افزایش دیرسوزی، مدول خمشی و کیفیت سطح نهایی; از پرکننده های معدنی نیز استفاده کرد.

در این فرایند تقویت کننده ها به صورت پارچه بافته، الیاف سوزنی و… به شکل خشک درون قالب قرار داده می شوند; این الیاف یا قبلاً به شکل دقیق قالب تهیه می شوند (به صورت پیش شکل); یا در حین فرایند چیدن آنها در قالب، با دست شکل داده می شوند.
بعد از قرار دادن الیاف درون قالب; یک رزین که از پیش با کاتالیزور مخلوط شده است به درون قالب بسته تزریق شده و الیاف را در بر می گیرد; ممکن است روی سطح قالب پوشش ژلی اعمال شود; فرایندی که طی آن، قبل از قرار دادن الیاف درون قالب، روی سطح قالب پوشش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *